Köpvillkor


1. Betalning
2. Priser
3. Leverans
4. Ångerrätt
5. Reklamationer
6. Garanti
7. Sekretess och säkerhet

1. Betalning

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet.

För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Om leveransadress och folkbokföringsadress skiljer sig kommer du behöva identifiera dig via Bank-ID.

För att se fullständiga villkor för Walley se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

2. Priser

Alla våra priser anges inklusive moms och uppdateras kontinuerligt i webbutiken på Byggmax By Me. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel.

Fraktkostnader
Alla priser i webbutiken är exklusive frakt. Fraktkostnaden beräknas automatiskt utifrån vilka varor som köps och var det skall levereras. Frakten beräknas i din varukorg. Ange din e-postadress och ange postnummer.

3. Leverans

Enkelt och bekvämt. Leveransen sker hem till dig (dock ej inburet) och du hjälper chauffören att lasta av. Varorna levereras till markplan vid fordonets sida eller till lägenhetens port vid paketförsändelser. Vägen till lossningsplatsen måste vara farbar för en lastbil. Tänk på att lastbilen kan vara upp till 15 meter lång (2,6 m bred och 4,2 m hög) och att den behöver plats för att vända. Praktiska begränsningar kan gälla för vissa orter. Leveransen sker dagtid (vardagar).

Undantag finns för vissa skärgårdsöar där vi levererar till närmsta kaj för de öar som inte har fast förbindelse eller vägfärja.

Du blir aviserad av transportör via sms ett par dagar innan leverans.

Viktigt! Det är ditt ansvar att du lämnat korrekt telefonnummer, är nåbar och kan ta emot leveransen under angivet leveransintervall, och att lastbilen kommer fram. I annat fall tillkommer en ombokningskostnad på 450 kr.

Leverans sker normalt under arbetstid, måndag-fredag kl. 7.00 - 20.00.

Transportförsäkring ingår. Om något mot förmodan händer med produkten på vägen hem till dig står vi för försäkringen och levererar en ny snarast möjligt.

Vid adressändring eller namnändring tillkommer en kostnad på 450 kr.

Terminalhyra
Om du inte kan ta emot din hemleverans inom 8 dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 265 kr per dag och försändelse.

a) Leveranstider

Under varje produkt hittar du aktuell leveransinformation. Denna är angiven i preliminärt beräknad leveransvecka. Om du vid ett och samma tillfälle beställer produkter med olika leveransveckor, är det den med högst vecka som styr leveransen.

Leverans till vissa postnummer medför en förlängd leveranstid.

Finns i lager:

Varan lämnar inom kort vårt lager och levereras normalt inom 1-2 veckor.

Finns inte i lager:

Varan tillverkas eller beställs till vårt lager omgående efter att du lagt din beställning, se beräknat tillgänglighetsdatum under respektive produkt, därefter tillkommer leveranstid om 1-2 veckor.

Exakt beräknad leveransvecka

kommuniceras på din orderbekräftelse. Denna kan komma att påverkas av bland annat leveranssätt (t.ex. kranbil eller postpaket), postadress samt produkternas vikt och storlek. Observera att leverans till vissa postnummer medför en förlängd leveranstid.

Beroende på vilka produkter som du har beställt kan det komma att ske flera aviseringar och leveranser. Detta kommer då ske på olika dagar och beror på att produkterna skickas från olika ställen.

b) Transportskador eller ej komplett leverans

Vid leverans skall du tillsammans med föraren kontrollera att godset är oskadat och att antalet kolli överensstämmer med fraktsedeln. Vid transportskador/synliga skador på emballaget eller vid avsaknad av kolli skall du under leveranstillfället anmäla detta till föraren som gör en skriftlig notering på fraktsedeln eller i handdatorn. Därefter anmäls reklamationen snarast av dig till oss på Byggmax By Me så att vi kan sända ersättningsvaror. Observera att om skadan/avsaknaden inte är anmäld på fraktsedeln så är transportreklamationen inte giltig. Spara alltid emballaget vid synlig skada för eventuell undersökning av skadeorsaken. Som kund bör du öppna förpackningen inom 7 dagar för att kontrollera varan. Fel eller skada som upptäcks senare efter mottagandet skall snarast anmälas till kundservice på Byggmax By Me som du når på:
- byme.byggmax.se/kundtjanst/
- support@byme.byggmax.se
- 010 – 199 72 18

Det skadade eller felaktiga godset får inte användas.

Vid transportskador skickar vi så snabb som möjligt ny ersättningsvara men ersätter inte kostnader som uppkommer p.g.a. stillestånd eller liknande. I vissa fall kan kompensation komma att utgå vid en försening. Detta sker då i form av prisavdrag enligt nedan på förhand överenskomna nivåer:

  • ≤1 vecka – Inget prisavdrag
  • 2-3 veckor – 1 % av ordervärdet
  • ≥ 4 veckor – 2 % av ordervärdet

 

c) Leveransförsening

Byggmax By Me jobbar intensivt för att du som kund ska vara så nöjd som möjligt med våra leveranser. Ibland uppstår dock leveransförseningar. Det kan röra omständigheter utom vår kontroll eller i vissa fall som en konsekvens av mycket högt tryck under högsäsong. Av dessa skäl rekommenderar vi att inte boka hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Skulle försening ske eller godset vara skadat står Byggmax By Me inte för kompensation för eventuella kostnader av hantverkare


Outlösta paket

Paket som inte hämtas ut eller leveranser som inte tas emot, räknas inte som nyttjande av ångerrätten. Vi debiterar en avgift à 150 kr för försändelser som inte hämtas ut motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering.

4. Ångerrätt

Byggmax By Me tillämpar Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten till oss.

Ångerrätten gäller inte vid sk. Tillverkningsvaror. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Dessa produkter benämns som Tillverkningsvara i webbutiken. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundservice på 010 – 199 72 18 eller via support@byme.byggmax.se

När du som kund godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker du också till att Byggmax By Me påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att du som kund inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkten/produkterna som ovan har påbörjats i produktion.

Du får alltid en orderbekräftelse där du kan kontrollera att allting är rätt, t ex mått och färg, då dessa produkter specialtillverkas för dig. Vill du göra förändringar på din specialtillverkade produkt måste du höra av dig till oss inom 24 timmar.

5. Reklamationer

Du har som kund 3 år på dig att reklamera en vara. Detta skall göras inom ”skälig tid”, normalt två månader från det att felet upptäcktes. Fel som visar sig inom sex månader efter köpet anses som ursprungliga. Vid synliga skador eller annat fel på produkten skall reklamation göras före eventuell montering. Kontakta oss på Byggmax By Me så hjälper vid dig vid eventuella reklamationer. Vid fel på varan står vi för eventuella fraktkostnader.

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

6. Garanti

Garantiernas omfattning och tid ser du i monteringsanvisningen eller på vår hemsida vid respektive produkt. Garantin avser ersättningsprodukt eller av oss sanktionerad reparation under förutsättning att monterings- och skötselinstruktioner följts. Fakturan gäller som garantisedel. Kontakta vår kundservice så hjälper vid dig. I övrigt tillämpas konsumentköplagen.

När gäller inte produktgarantin:
Fönster: Utvändig kondens eller isbildning

7. Sekretess och säkerhet

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post och telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. För mer information om hur vi hanterar dessa se vår integritetspolicy.

Ange postnummer för att få riktade erbjudanden